GÅRSLEV KIRKE - ET ÅBENT FÆLLESSKAB FOR ALLE

bryllup - vielse

Både vielse og velsignelse

Kirkebryllup er både vielse og velsignelse af et par. Et kirkebryllup er juridisk gyldigt på samme måde som vielse på rådhuset.

Bryllupsceremonien forløber med bønner, salmer, bibellæsninger, en vielsestale og velsignelsen. Et kirkebryllup handler også om kristen tro, håb og kærlighed.

Elske og ære

Til bryllup i kirken takker vi for den kærlighed, vi har mødt gennem hele livet. Her giver det også mening at tale om tilgivelse, pligt, troskab, barmhjertighed og om kærligheden som en gave.
I velsignelsen får brudeparret en styrke fra Gud, som er dén, der er større end os selv og vores kærlighed.

I kan blive gift i kirken, hvis I bor i sognet eller på anden måde har tilknytning til sognet.
For at blive gift i folkekirken kræver det, at den ene af jer eller I begge er medlem af folkekirken

Det skal I gøre?

Når I har fundet ud af, at I vil giftes, er der en række praktiske ting, I skal have styr på:
Kontakt sognepræsten og aftal tid og sted for vielsen, også hvis I ønsker et bryllup udenfor kirkerummet, hvor I gerne vil have præsten til at medvirke.

Ved vielse skal I senest to uger før aflevere følgende til sognepræsten:

den såkaldte prøvelsesattest eller ægteskabserklæring, som udstedes på bopælskommunens vielseskontor. Der kan ansøges på borger.dk. Prøvelsesattesten må på datoen for vielsen ikke være mere end 4 måneder gammel.
navn og adresse på mindst to vidner
I kan også søge om navneændring på bryllupsdagen. Det gøres også på borger.dk.

Navneændring er gratis ved vielse og indtil 3 måneder efter.

Før brylluppet

Før vielsen skal I have en samtale med præsten.
Ved samtalen vil præsten gerne vide lidt om jer selv, jeres forhold, og hvad der betyder noget for jer i livet.
I skal også vælge salmer og snakke om vielsens forløb.

Pyntning af kirken aftales med graveren.